Van middelbare school drop-out naar afgestudeerd ✅
Door Jort van den Horst
Op de basisschool heb ik een langdurige ziekteperiode gehad. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik mijn hele leven een grote (leer)achterstand heb moeten inhalen.
Ik ben begonnen op het vmbo-t en halverwege ben ik naar de havo gegaan. Toen kwam puberteit en ging het bergafwaarts. Ik was de welbekende ‘klasclown’. Dit gedrag in combinatie met mijn leerproblemen zorgde ervoor dat ik van de middelbare school én het volwassenenonderwijs ben afgestuurd.
Daar zat ik dan als ‘drop-out’ thuis op de bank… Zonder startkwalificatie en zonder perspectief… En dit terwijl leeftijdgenoten gingen studeren. Op die vormende leeftijd uit het systeem vallen, vormt je als mens. Ik werd geconfronteerd met mijn eigen negatieve gedrag.
Ik besloot de knop om te zetten en de weerstand te omarmen. Ik moest 2,5 jaar overbruggen, voordat ik kon deelnemen aan een 21+-toelatingsonderzoek. Ik heb die periode gebruikt om hard aan mijzelf te werken.
Ik heb mijzelf leren kennen en geaccepteerd voor wie ik ben. Vaak zijn problemen ‘zetjes in de rug’ om dingen op te ruimen, zodat de weg weer helder en vrij is. Soms duurt het even voordat je er zo naar kan kijken. De kunst is om middenin het probleem de diepere bedoeling te voelen en erop te vertrouwen.
Nadat ik het 21+-toelatingsonderzoek had behaald, heb ik mijzelf uitgedaagd om nominaal te studeren. Dat is gelukt: Bachelor Communicatie mét Honours programma in the pocket 🎉🎓
Tot slot, als u mij zou vragen: ‘Waarin ben je het meest gegroeid?’ dan geef ik als antwoord: ‘Ik ben bevriend geraakt met mijzelf.’